Dlaczego warto suszyć warzywa?

Do popularniejszych metod konserwowania i przedłużania terminu ważności produktów spożywczych należy suszenie. Tej obróbce poddaje się najczęściej warzywa oraz owoce. Wiele osób uważa jednak, iż suszone warzywa tracą swoje cenne właściwości odżywcze i witaminy. Nie jest to prawda, a ich jedzenie daje mnóstwo korzyści.

Uniwersalność

Suszyć można praktycznie dowolne produkty spożywcze – wszystkie gatunki owoców, różne odmiany warzyw, a nawet zioła, grzyby, nasiona czy mięso. Mniej popularnymi artykułami poddawanymi tej obróbce są sery żółte oraz jogurty.

Jeśli chodzi o warzywa, przeważnie suszy się te, z których można później przygotowywać wywary, zupy, buliony oraz sosy. Teoretycznie w sklepach dostępne są już gotowe mieszanki suszonek, ale nigdy nie mają one takiego smaku co te domowe.

Warzywa idealnie nadające się do suszenia to m.in. marchewka, pomidory, cebula, ogórki, buraki, ziemniaki, cukinia, groch czy fasola. Warto też samodzielnie kombinować w kuchni i konserwować jeszcze inne, naturalne pokarmy.

Wartości zdrowotne

Suszone warzywa wbrew pozorom zachowują wszystkie swoje składniki odżywcze. Bogate są m.in. w witaminy z grupy A (marchew), dbające o ludzki wzrok, oraz w witaminy z grupy C (pomidory), wspomagające układ odpornościowy.

Suszona mieszanka zawierać też będzie ogromną ilość cennego i wartościowego błonnika. Jest to składnik, który pęcznieje w żołądku, pozostawiając uczucie sytości na dłużej. Idealny sprzymierzeniec w trakcie odchudzania, dzięki któremu zrzucanie wagi jest śmiesznie łatwe.

Choć warzywa mogą zawierać śladowe ilości cukru (chociażby marchewki), susząc je, praktycznie całkowicie usuwa się z nich tą substancję. Suszone warzywo jest ostatecznie praktycznie bezkaloryczne i na pewno zdrowe.

Smak i wiele zastosowań

Czasem ciężko jest wrzucić do jednego garnka z zupą wszystkie, ulubione warzywa. Mając je w postaci suszonki, wystarczy dodać ją całą do wywaru. Nabiera on wtedy wyjątkowego smaku i niezwykłego aromatu.

Porównując smak suszonego warzywa ze smakiem jego tradycyjnego odpowiednika, każdy stwierdzi, że ten pierwszy wyrób jest o niebo lepszy. Wyróżnia się on bardziej skoncentrowaną formą i intensywniejszym zapachem.

Z suszonych warzyw można przygotowywać dosłownie wszystko. Najczęściej dodaje się je do wspomnianych już zup, wywarów oraz sosów. Warto także czasami przysypać nimi sałatkę czy uzupełnić poranną jajecznicę. Dzięki takim małym krokom każdy zdoła wprowadzić odrobinę witamin i składników mineralnych do swojego jadłospisu.

Artykuł powstał we współpracy ze Suszarniczą Spółką OGRODNIK S.A.